Wstęp wolny!
VIII Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej OFFO
http://offo.netarteria.info/OFFO2019/
Fotografia otworkowa to dowód na to, że do wykonania zdjęć wcale nie potrzeba zaawansowanego sprzętu. Aby otrzymać obraz fotograficzny, wystarczy zwykłe, zaciemnione pudełko z niewielkim otworem oraz materiał światłoczuły. Powstające w ten sposób prace charakteryzują się bardzo długim czasem naświetlania, jak również specyficzną poetyką.
Artystów tworzących tą techniką co dwa lata od 2005 r. gromadzi Festiwal OFFO. W 2019 r. swoje wystawy prezentuje 32 artystów z Polski i 36 z zagranicy (Włochy, Kanada, Czechy, Brazylia, Holandia, Niemcy, Rosja, Kolumbia, Portugalia, Litwa, Argentyna, Szwecja, Ukraina, Wielka Brytania, Austria, Norwegia i Białoruś) oraz 9 Grup Twórczych. Fotografie prezentowane są w 40 galeriach i miejscach wystawienniczych, w 19 miejscowościach na całym Górnym Śląsku. W festiwalu udział biorą uznani artyści uprawiający ten gatunek fotografii - członkowie Związku Polskich Artystów Fotografików, Artyści Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej, wykładowcy uczelni artystycznych, oraz artyści Międzynarodowej Federacji Fotografii Artystycznej F.I.A.P. Szczegółowe informacje na temat OFFO na stronach: www.offo.netarteria.info, www.facebook.pl/offo.festiwal.
Autorzy i ich wystawy prezentowane w ramach OFFO w Domu Kultury Chwałowice:
Galeria Kolumnowa:
Justin Quinnell (Wielka Brytania) - urodził się i mieszka w Bristolu. Aparatami zaczął interesować się w wieku 11 lat. Ukończył studia licencjackie w dziedzinie fotografii artystycznej w Derby Lonsdale College. Oprócz tego, że przez ostatnie 20 lat był niezależnym fotografem i wykładowcą, był także: kierownikiem fotografii w South Bristol College, nauczycielem szkolnym, pracował w lesie, promował jazdę na rowerze i zarządzał obozem safari w masajskim Mara w Kenii. Fotografią zajmuje się od ponad 25 lat i naucza ją na wszystkich poziomach od podstawowego do uniwersyteckiego, na ponad trzydziestu uniwersytetach w Wielkiej Brytanii i wielu innych ośrodkach, w tym Design Museum, British Library, Lacock Abbey, Lomo New York i Corcoran. Odbył tournee wykładowe zarówno w USA, Australii, jak i Nowej Zelandii i Hongkongu. Obecnie jest wykładowcą fotografii na Uniwersytecie Falmouth i University of West London. W Knowle West Media Center przeprowadził projekt „Sunrise”. Zlecono mu również wykonanie serii zdjęć trwających 4 lata dla Bristol NHS Trust. Miał wiele wystaw i publikacji swoich prac m.in. w The Smithsonian Magazine i Dentistry Today. Był konsultantem fotografii otworkowej przy produkcji filmu „The Brothers Bloom” (Niesamowici Bracia Bloom) z Rachel Weisz i Markiem Ruffalo oraz na stronie internetowej NASA. Występował w telewizji, opublikował też trzy książki o swojej twórczości: „Mouthpiece”(Ustnik), „Make your own paper camera” (Zrób swój własny papierowy aparat) i „Make Your Own Pinhole Camera” (Zrób swój własny aparat otworkowy). Publikuje, udziela się podczas Światowego Dnia Fotografii Otworkowej od początku jego ustanowienia. Strona: www.pinholephotography.org. Film o Justinie: https://www.youtube.com/watch?v=Z7kuamHV3og.
W sobotę 26.10.2019 r. podczas swojego krótkiego pobytu na tegorocznym OFFO przeprowadził autorskie warsztaty „Awfullogramme”, podczas których uczestnicy mogli zrobić swoje własne „portrety”.
Galeria Fotografii DeKa:
Peter Wiklund (Szwecja) - fotografią otworkową zajmuje się od 1990 r. Jest ona dla niego sposobem na robienie zdjęć będących nie tylko odzwierciedleniem rzeczywistości, ale również obrazami samymi w sobie. Fotografią nie zajmuje się zawodowo, jest ona jego pasją.
„Deep Time” - cykl fotografii określa naturę jako niezmienną i wszechobecną - ponętną formę życia, która ostatecznie przetrwa ludzkość. Wszystkie fotografie zostały wykonane w technice cyjanotypii.
Jakub Kaszuba - rocznik 73, zameldowany na stałe w Jaworznie. Wieczny student jaworznickiej „Szkoły Widzenia” prowadzonej przez prof. Jakuba Byrczka i członek LTF-u. Jest entuzjastą fotografii otworkowej i tradycyjnej. Fotografia otworkowa jest jego sposobem na życie, ucieczką w magiczny świat fotografii, gdzie efekt końcowy jest do ostatniej chwili nieprzewidywalny. Ucieka w ten świat przy każdej okazji, choć przejście do niego nie jest łatwe - ma tylko 0,25 mm średnicy, ale warto się pomęczyć, by to wszystko zobaczyć i przeżyć. Uczestnik wielu wystaw zbiorowych i indywidualnych, stały uczestnik warsztatów fotograficznych w Broniszowie.
„Mali mieszkańcy dużego miasta” - zdjęcia do wystawy powstały dość spontanicznie podczas parodniowego pobytu we Wrocławiu. Okazuje się prawdziwym stwierdzenie, że nie jest rzeczą prostą zrobić zdjęcie krasnoludkowi. Tym bardziej, jeśli decydujemy się do tego celu użyć kamery otworkowej. Najpierw takiego malucha musimy wytropić, nakłonić go do pozowania, dokonać pomiaru ekspozycji, ustawić aparat, odczekać odpowiedni czas ekspozycji i przy odrobinie szczęścia mamy krasnala sfotografowanego. Do tego dochodzi jeszcze problem ludzki - czyli wszędobylscy poszukiwacze krasnali ze swoimi aparatami które robią zdjęcia w ułamku sekundy. Gdy koło krasnala jest w miarę pusto, trzeba wybrać odpowiedni moment, potem przygotować sprzęt fotograficzny i pochylony lub niemal klęczący przy krasnalu i kamerze robimy zdjęcie. A tu przez te parę minut zbiera się pokaźny tłumek oczekujących na swoje spotkanie z krasnoludkiem, wykazujący rosnące zniecierpliwienie i w końcu ta radość dziatwy, że ten pan zbiera swoje dziwne zabawki i czyni krasnala wolnym. Dziękuję wszystkim oczekującym na swoje spotkanie z krasnalem za wyrozumiałość i cierpliwość.
Galeria Drugiego Planu:
Roman Baran - brzeżanin, fotograf i pedagog, członek Fotoklubu Opole. Współpracuje jako fotoreporter z regionalnym dziennikiem na Opolszczyźnie oraz uczy fotografii w Brzegu. Oprócz fotografii tradycyjnej i cyfrowej interesuje się także technikami dawnymi i alternatywnymi. Pomysłodawca i organizator festiwalu fotografii otworkowej w Brzegu, konstruktor aparatów otworkowych, współautor pierwszego w województwie opolskim zdjęcia analemy wykonanego techniką solarygraficzną. Swoje prace prezentował na wystawach w Polsce, Brazylii, Wielkiej Brytanii, Portugalii i na Ukrainie. Za cykl „Umierający cmentarz” otrzymał pierwszą nagrodę w kategorii fotografii otworkowej na międzynarodowym konkursie „Then & Now 2018” w Gdyni.
„Odosobnienie” - to ciągle uzupełniany cykl fotografii wykonywanych camerą obscurą.
Autor wybiera miejsca i przedmioty, które przywodzą na myśl stan fizycznego lub emocjonalnego odseparowania od ludzi lub otoczenia. Nieskrępowaną wolność widzenia zapewniają mu własnoręcznie zbudowane aparaty otworkowe. Dzięki odpowiednio dobranym parametrom technicznym, dowolnie kształtuje obraz, wykorzystując np. różne kąty widzenia, winietowanie, przenikanie się obiektów, wielokrotną ekspozycję, rozmycie ruchu lub deformację perspektywy. Część zaprezentowanych fotografii to autoportrety.